Kan man som gift köpa en bostadsrätt och äga den som din egen?

Kan jag som gift kvinna köpa en bostadsrätt och äga den som sin?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det går alldeles utmärkt! Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder (1 kap 3 § ÄktB). Detta innebär att man själv äger det man införskaffar under äktenskapet eller har med sig sedan tidigare. Det faktum att man är gifta förändrar egentligen ingenting när det rör äganderätten, förutom den dag man eventuellt skiljer sig eller någon går bort.

Då äktenskapet upplöses ska nämligen en bodelning göras (9 kap 1 § ÄktB). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap 1 § ÄktB). Giftorättsgods är allt som inte gjorts till enskild egendom (7 kap 1 § ÄktB). En egendom kan bli enskild egendom genom exempelvis äktenskapsförord, gåva eller testamente (7 kap 2 § ÄktB). Makarna kan alltså genom äktenskapsförord bestämma vilken egendom som ska ingå i en framtida bodelning. Den som testamenterar bort egendom eller skänker denna i gåva till någon kan också skriva som villkor att denna ska utgöra enskild egendom. Har egendomen inte gjorts till enskild ska den alltså enligt huvudregeln betraktas räknas som giftorättsgods.

I detta läge blir det alltså aktuellt vad man klassificerar egendomen som, om den ska räknas som giftorättsgods eller som enskild egendom. Allt som klassificeras som giftorättsgods ska ingå i bodelningen och sedan delas lika mellan makarna, oavsett vem som ägde den innan (11 kap 3 § ÄktB). Även om du köper en bostadsrätt och äger den som din under hela äktenskapet kan du behöva dela med dig av halva värdet på denna om ni skulle skilja er eller någon skulle gå bort. Om du inte vill att detta ska ske bör ni upprätta ett äktenskapsförord där ni skriver att den ska utgöra din enskilda egendom. Behöver du hjälp med detta rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Sammanfattningsvis kan du alltså köpa en bostadsrätt och äga den som din egen. Att du är gift har ingen betydelse alls för äganderätten förrän den dag äktenskapet eventuellt upplöses. Har den gjorts till enskild egendom kommer du fortsätta äga den själv och räknas den som giftorättsgods kommer ni att dela på den.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare