FrågaAVTALSRÄTTGåva09/01/2018

Kan man skriva gåvobrev som säger att det ska vara enskild egendom i efterhand?

Hej

Min dotter ska skiljas och jag undrar över vissa tillhörigheter som hon fått i gåva. En fotölj, en tv och ett skåp dessa fick hon i gåva innan de gifte sig och vi vill skriva gåvobrev så de inte tas med i bodelning. Hur gör man detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man kan inte i efterhand skriva ett gåvobrev om att en gåva som en person tidigare fått ska vara enskild egendom. Man kan inte i efterhand påverka och sätta upp villkor för egendom som man inte längre äger. Att det skulle anses som enskild egendom ska alltså ha framkommit redan vid gåvotillfället.

Ett sätt för din dotter att ändå få dessa gåvor till att bli enskild egendom är genom äktenskapsförord som även kan skrivas under äktenskapet och alltså inte endast inför ett äktenskap (7 kap. 3 § äktenskapsbalk). Då krävs förutom att det är skriftligt även att båda makarna skriver under äktenskapsförordet vilket eventuellt kan bli svårt om skilsmässa nu redan är aktuellt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare