Kan man sitta kvar i orubbat bo som sambo?

Hej! Jag och min sambo lever tillsammans sedan 2009. Han har två egna barn och jag har inga egna barn. Tillsammans äger vi en liten gård som vi bor på och vid sidan av våra ordinarie arbeten driver vi ett litet företag. Vi har gått in med 50% var i både hus och företag. Har inga skulder till varandra men ett gemensamt banklån. Nu har min sambo precis ärvt 1 miljon kr och vår fråga är hur vi bäst kan hantera detta så att både vi och hans barn får glädje av dessa medel medan vi alla är livet? Vi har ett samboavtal/testamente. Bör vi gifta oss? Kan man sitta kvar i orubbat bo som sambo? Utifrån vårt läge, vad är skillnaden mellan att vara gifta och att vara sambos? Är arvepenagar enskild egendom?

Med vänlig hälsning, Eva

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor!

Som sambo så om ni inte avtalat bort den gäller sambolagen vid en separation. Det som delas lika enligt sambolagen är samboegendom, vilket är gemensam bostad och bohag som förvärvad för gemensam användning (3 §). Det är denna egendom som delas vid en bodelning. Övrigt egendom påverkas inte och är respektive sambos. Så vad gäller din sambos arv, har du ingen rätt till någon del av detta arv vid en separation enligt sambolagen. Du skriver dock att ni har samboavtal och då antar jag att ni avtalat bort sambolagen. I just detta fall påverkar det inte om den gäller eller ej. Arvet är alltså din sambos egendom, och om han inte vill dela med sig av det behöver han inte göra det varken under sammanboendet eller vid en separation.

Som sambo ärver du heller inte enligt Ärvdabalken. Du är däremot om sambolagen gäller berättigad till 2 basbelopp (den sk lilla basbeloppsregeln, 18 §) om din sambo dör. Men har ni i ert fall avtalat bort sambolagen har du ingen rätt till det.

Således är det som sambo av största vikt att ha inbördes tetstamenten om man vill att den efterlevande sambon ska ärva. Du skriver att ni har testamente men inte vad det innehåller så det är svårt att tolka innebörden av det. Din sambo har även två barn sen tidigare. Dessa har rätt att få ut sitt arv när din sambo dör. Din sambo kan testamentera bort den del av sin egendom som överstger laglotten, men laglotten är hans barn garanterade. Laglotten är hälften av vad de annars skulle ärvt (se 7 kap 1 § ärvdabalken). Har din sambo två barn innebär det att utan testamente skulle dä ärva 50% var av din sambos kvarlåtenskap. Din sambo kan alltså testamentera bort hälften av sin egendom, men inte mer.

Det är omöjligt att utan att ha mer ingående information svara på om du som sambo skulle kunna sitta kvar i orubbat bo om din sambo avled, och omvänt. Möjligheten ökar med inbördes testamente, men det beror även på vad det finns för tillgångar och vad huset är värt osv. Det finns inget sätt att hindra sambons barn från rätten att ta ut sitt arv direkt utan de måste i så fall frivilligt avstå från att få ut det direkt och vänta tills även du avlidit. Det gör för den frågan ingen skillnad om ni gifter er då barnen är sk särkullbarn och även om ni är gifta har rätt att få ut sin laglott.

Som du ser finns det många frågor att fundera över, många faktorer som spelar in osv. Ni verkar ha tänkt på rätt saker och funderat på relevanta frågeställningar och även skapat testamenten. Men vill ni hitta den bästa lösningen för just er krävs ett mer djupgående svar än som ryms inom gratistjänsten. Jag rekommenderar att ni tar en jurist till hjälp för att gå igenom specifik ditt och din sambos förutsättningar i detalj.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare