Kan man registrera ett samboförhållande när man är gift med en annan?

hej min frågan är kan man rigesterera en sambo förhållande när man är gift med en annan? två partnerskap?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vad som i juridisk mening räknas som ett samboförhållande finns i Sambolag (2003:376).

Det går inte att registrera ett samboförhållande eller samboavtal. Ett samboförhållande uppstår i juridisk mening istället helt enkelt genom att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll. Det framgår av Sambolagens 1§ 1st.

Enligt Sambolagens 2§ 1st 1p upphör ett samboförhållande om någon av samborna gifter sig. Samboförhållandet upphör oavsett om samborna gifter sig med varandra (då blir de istället makar) eller om någon av samborna gifter sig med en annan.

Svaret på din fråga är alltså att samboförhållanden inte kan registreras. Man kan inte heller i juridisk mening vara sambo med en person och gift med en annan. Är du redan gift kan du i lagens mening inte vara sambo med någon annan.

Hoppas att detta var svar på din fråga! Om du har fler frågor angående samboförhållanden är du välkommen att vända dig till Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare