Kan man pantsätta aktier och hur går det isåfall till?

hej

hur går en giltig handpanträtt till mellan en privatperson och en tex bank?? kan man ingå ett avtal om pantsättning av aktier???

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om man kan pantsätta aktier och hur det isåfall går till.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Ja, man kan ingå ett avtal om pantsättning av aktier.

För att fullborda pantsättningen kan man behöva vidta någon av följande åtgärder:

1. lämna över aktiebreven till banken,

2. underrätta den som innehar aktiebreven om pantsättningen,

3. underrätta förvaltaren av registret aktien finns i om pantsättningen, eller

4. registrera pantsättningen i registret.

Kraven för giltig pantsättning

En giltig pantsättning föreligger om en sak med något värde pantsätts till säkerhet för en skuld.

Panten måste dock därefter "traderas" (överlämnas) till panthavaren – annars är inte pantsättningen fullbordad. Det är denna sista handling som man ofta avser när man talar om "pantsättning".

Panten måste även kunna identifieras. Är den sammanblandad med annan egendom som ser likadan ut riskerar panten att inte längre gälla. Då går det nämligen inte att veta vilken sak som är panten.

En pantsättning kan t.ex. gå till på följande sätt:

1. Du och banken skriver ett avtal om pantsättning.

2. Du lämnar över aktiebreven till banken.

Observera dock att du som pantsättare inte får ha någon rådighet över panten. Panten är t.ex. inte giltig om du när som helst kan hämta ut den.

Dessa kriterier kan uppfyllas av aktier. Därför kan man ingå avtal om pantsättning av aktier.

Pantsättning av aktier

Aktier kan pantsättas på olika sätt, beroende på vilken typ av aktier det rör sig om. Observera att jag här talar särskilt om överlämnandet ("traditionen") av panten till panthavaren.

Finns aktien som ett aktiebrev ska aktiebrevet överlämnas till banken (6 kap. 8 § aktiebolagslagen och 22 § skuldebrevslagen).

Finns aktiebrevet hos någon annan än dig eller banken räcker det att underrätta den som innehar aktiebrevet om pantsättningen (lagen (1936:88) om pantsättning av lös egendom som innehaves av tredje man).

Finns aktien bara som en anmärkning i ett register finns inget att överlämna till banken. Istället sker pantsättningen genom något av följande sätt:

1. Den som förvaltar aktien underrättas om pantsättningen (3 kap. 10 § tredje stycket lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument (LVKFI)).

2. Pantsättningen registreras i registret (6 kap. 2 § och 7 § LVKFI).

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med pantsättning av aktier är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare