Kan man på eget bevåg gå emot fastställt umgänge?

Har en fråga min son har umgänge med sina barn,varannan helg. Sedan 2015 dömde tingsrätten även umgänge lov och sommar jul. Och det har fungerat bra så barnens mamma valde först tider 2015 min son förra året.så nu i hade hon barnen från skolan slut 3 veckor sen skulle min son ha dom 3veckor men han fick inte hämta dom

Sen skulle hon ha dom 2 veckor och min son dom sista veckorna innan skolan började

Kan hon gå emot en tingsrättsdom som är fastslagen hon har ensamvårnad kan säga min son var med om en olycka i maj och låg på Iva 3veckor nedsövd men är hemma nu

Han hade sekretess så hon fick i te,reda oå nått för dom kan inte konunesera och han vill inte ha med,henne,att göra dom flyttade ifrån varandra 2012 vi tror att det är därför han inte fick ha,barnen han har polisanmällt henne och varit i kontakt ned familjerätten dom sa han ska kontakta advokat eftersom det finns,en dom

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är helt rätt som familjerätten säger. Eftersom det finns ett fastställt umgängesavtal så ska föräldrarna följa det så länge de inte skriftligen har kommit överens om annat, det innebär att mamman inte har rätt att bryta mot umgängesavtalet. I en sådan här situation är det bäst att kontakta ett juridiskt ombud som kan hjälpa din son att gå vidare i ärendet. Om du vill kontakta ett juridiskt ombud från oss på Lawline så kan du göra det här!

Hoppas att svaret hjälpte dig och att allt går väl!

Rickard EssungRådgivare