Kan man neka reklamationsrätt och ångerrätt?

Hej! Genom min arbetsgivares intranät så gjorde jag en beställning på ett par hörlurar. De skriver inget öppet köp/reklamationsrätt. Att det inte är öppet köp förstår jag men har de rätt att neka mig reklamationsrätt? Gäller inte konsumentköplagen på personalköp och därmed 3 års reklamationsrätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Ångerrätt vid köp på internet:
Du skriver att du gjorde beställningen genom ett intranät på arbetsplatsen. Innebär det att du på något vis jobbar på firman som säljer hörlurar? Jag utgår ifrån att du menar att du beställt dem från internet och att du inte varit i närheten av hörlurarna vid köptillfället. Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är då tillämplig på ditt köp.

Först och främst finns det en ångerrätt på 12 dagar från den dag då du fått hörlurarna i din hand. Det framgår i 10 och 12 §§. Detta är en ovillkorlig rätt. Dvs, man har rätt att lämna tillbaka varor för att man inte längre vill ha dem, det krävs inte att det är något fel på saken. Det finns många varor som inte har denna ångerrätt enligt 11 §. Jag tror inte att hörlurar kan omfattas av hygienskälet, men det är ett argument som näringsidkaren skulle kunna använda. Öron är dock knappast en sådan sak där man får sjukdomar av andra och därför är det knappast ett vettigt argument från näringsidkarens sida.

Reklamationsrätt vid alla köp:
För köpet gäller reklamationsrätten i Konsumentköplagen. Du kan se i 16 § av bestämmelsen när en vara anses vara felaktig. I 20 § framgår att felen skall ha funnits när du fick varan på sätt och vis och att det inte är du som konsument som har orsakat felet.
Du kan se i 23 § att om felet uppkommer inom två månader så förutsätts felet vara säljarens. Därefter får du som konsument bevisbördan för att det är ett fel som inte du orsakat. Du har möjlighet att reklamera inom tre år från det att du fick varan. Men av förståeliga skäl så blir det såklart svårare ju längre tid det går att hävda att felet redan förelåg när du fick varan. Exempelvis ett par hörlurar är ganska säkert omöjliga att hävda att felet förelåg redan när du köpte varan. Därför är det viktigt att reklamera så fort som möjligt om man upptäcker något fel, och helst inom två månader.

I första hand får säljaren försöka avhjälpa felet, eller erbjuda omleverans om det inte medför stor olägenhet för dig.
Om ovanstående inte sker får du begära prisavdrag eller häva köpet och få pengarna åter.

Sammanfattning med korta svar:
Svaret på din första fråga är "nej", de kan omöjligt vägra dig reklamationsrätt eller ångerrätt. Däremot kan de vägra "öppet köp" utöver detta eftersom det är något som som affärer ofta erbjuder som en service mot kunden för att de är snälla. Svaret på din andra fråga är "ja", konsumentköplagen gäller och tre års reklamationsrätt gäller.

Lycka till med reklamerandet och Gott Nytt År!
Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare