Kan man neka juridisk person medlemskap i bostadsrättsförening?

Kan man neka medlemskap till juridisk person? Måste det i så fall stå i stadgarna om detta?

Min fråga gäller en bostadsrättsförening i fjällen. Vi har en del juridiska personer bland medlemmarna, men vill kunna neka nya, så vi inte närmar oss gränsen för att inte vara en äkta bostadsrättsförening

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Antagande av medlem i en bostadsrättsförening avgörs av föreningens styrelse med iakttagande av de villkor för medlemskap som anges i föreningens stadgar (se 2 kap 1 § Bostadsrättslagen, BL). Som medlem kan föreningen, om stadgarna tillåter det, anta juridiska personer. Bostadsrättslagens bestämmelser utgör även stöd för föreningar som inte vill ha juridiska personer som medlemmar (se 2 kap 4 § BL). Föreningen bestämmer fritt om medlemskap och kan säga nej till juridisk person.

En juridisk person som har förvärvat bostadsrätt till en bostadslägenhet, som inte är avsedd för fritidsändamål, får vägras inträde i föreningen (2 kap 4 § BL). Ifall en bostadslägenhet är avsedd för permanentbruk kan föreningen fritt vägra medlemskap till en juridisk person. Denna frihet föreligger även om stadgarna tillåter juridiska personer som medlemmar. Om stadgarna uttryckligen förbjuder juridiska personer så kan föreningen inte godkänna en sådan som medlem.

Hoppas du fick svar på din fråga

mvh

Therese AxénRådgivare