Kan man ingå ett avtal via sms?

Tjena!

Snackade med en arbetsgivare innan sommaren 2017.

Jag va ute och testkörde hans maskiner och sen gick vi igenom vad jag behövde för att kunna arbeta för honom. Då visade det sig att jag behövde gå en kurs innan jag kunde börja jobba för honom. Vi pratade egentligen ingenting om hur kursen skulle finansieras utan han räknade väl mest med att jag skulle arbeta för honom. Så det han gjorde var att han beställde den här kursen åt mig men han får fakturan i sitt namn.

Han undrade om jag ville börja testa att arbeta ett visst datum och jag sa ja. Vi skrev inget kontrakt och vi hade inte pratat om några villkor eller dylikt. Men innan jag började arbeta för honom så fick jag ett bättre erbjudande och lämnade då återbud till honom men jag erbjöd mig att swisha honom kurspriset varpå han tackade nej! Nu över ett halvår senare så har han skickat en faktura ang omkostnader för uteblivet arbete.

Vad är rätt och fel? Vet att det finns muntliga avtal..

Om det nu är så att jag gjort avtalsbrott, vad är oddsen att han kan bevisa något? Vi har haft sms-kontakt där vi diskuterat kursen och lite andra kriterier för att jag skulle kunna arbeta för honom men det i sig kan väl knappast vara bindande?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det stämmer att avtal kan ingås muntligt. Huruvida arbetsgivaren kan bevisa att ni ingått ett muntligt avtal är tyvärr väldigt svårt för mig att svara på. För att ett avtal ska vara ingånget krävs dock anbud och accept. Anbud är kort sagt ett erbjudande. Exempel: "Vill du köpa min röda bil?" Accept är ett accepterande av erbjudandet (anbudet). Exempel: "Ja, jag vill köpa din röda bil." En accept får dock inte vara en oren accept; den måste vara ren, vilket innebär att du som accepterar erbjudandet måste acceptera erbjudandet i sin helhet. Exempel på oren accept: "Ja, jag vill köpa din gröna bil". Med andra ord kan man säga att parterna, dvs du och arbetsgivaren, måste vara överens till avtalets innehåll. Detta betyder att de sms som du berättar om mycket väl kan vara bindande, om det framgår i sms:en att ni är överens om att du ska börja jobba hos honom.

Hoppas det var svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare