Kan man i ett äktenskapsförord skriva att en make ska få ett högre belopp vid en bodelning?

Jag och min sambo ska gifta oss i sommar.

Vi har båda varsitt aktiesparande där hennes portfölj är värd lite mer än min så hennes tillgångar innan bröllopet är lite större än min.

Går det att skriva i äktenskapsförordet att vid skilsmässa ska hon få xxx kr mer än mig från bodelning? Eller det går inte att formulera sig så?

Anledningen till vi inte vill göra våra aktiedepåer till enskild egendom är för att vi sparar gemensamt och det då vore jobbigt om den ena av våra portföljer går upp mycket i värde medans den andra kanske går back 90%. Vi vill båda ta samma risk.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det snabba svaret på din fråga är nej. Så kan man inte skriva i ett äktenskapsförord. I ett äktenskapsförord kan man endast skriva att en makes egendom eller egendom som tillfaller denna ska vara enskild egendom (7 kap 3 § äktenskapsbalken).

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare