Kan man hållas ansvarig för att ens häst sparkat sönder ridhusspegeln

Min dotter red på sin häst i ett ridhus som tillhör stallet där hästen är inhyrd. Just när de passerar en spegel i ridhuset sparkar hästen till och träffar nedre kanten på spegeln som spricker. Gården är privat med ett större antal inhyrda hästar, både stallplatser och uteplatser.

Är dottern skyldig att betala skadan eller ligger ansvaret på gårdsägare att ha rätt försäkring för sådana fall?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller allmänt

För att din dotter ska bli skadeståndsskyldig i det här läget så förutsätts det enligt lag (2:1 skadeståndslagen) följande:

1. Hon måste haft uppsåt (avsikt) eller varit vårdslös (oaktsam) till skadan som uppstått på spegeln.

Eftersom det helt går att utesluta avsikt i det här fallet så blir det aktuellt att diskutera och argumentera för huruvida din dotter varit oaktsam till skadan. För att avgöra fråga om huruvida någon varit oaktsam så gör rätten oftast en fri culpabedömning, det innebär att bedömningen sker utifrån de omständigheter och faktorer i det enskilda fallet. att bedömningen är fri innebär att den sker principlöst. Dock finns det vägledning på faktorer som ska beaktas och de är följande:

1. risken för skadan

2. sannolikheten för skadan

3. skadans möjliga kostnader

4. möjligheten att inse risken

5. förbygga skadan

6. kostnaderna för att åtgärda

I ditt fall gäller följande

Enligt min bedömning kan din dotter inte hållas ansvarig för skadan eftersom lagens uppställda krav om att hon ska varit oaktsam inte är uppfyllt. För det första så har din dotter inget strikt ansvar för de skador hästen orsakar till skillnad från skador hund som exempel orsakar. För det andra så kan inte hon som ryttare varken inse risken eller förhindra skadan när hon rider längst ytterspåret. Tvärtom kan det ifrågasättas huruvida speglarna är korrekt monterade. Stallägaren borde kanske insett risken med att ha speglar monterade för lågt ner.

Vad avser frågan om huruvida stallägaren borde haft en försäkring eller inte så finns det inte i lag stadgat ett krav på det. Men denna fråga blir heller inte aktuell för dig att bemöta eftersom din dotter inte kan hållas ansvarig för kostnaderna enligt 2:1 skadeståndslagen.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare