Kan man ha ett inneboende eller hyra ut fast man har ett andrahandskontrakt?

Hej,

Kan man ha ett inneboende eller hyra ut fast man har ett andrahandskontrakt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller frågor angående hyresrätter använder man sig av jordabalkens (JB) 12:te kapitel, även kallad "Hyreslagen".

För att ha ett godkänt andrahandskontrakt krävs det att man har hyresvärdens samtycke, 12 kap 39 § JB. Då du skriver att du har ett andrahandskontrakt förutsätter jag att det är ett godkänt sådant.

Det är tillåtet att ha en inneboende i lägenheten utan tillstånd. Det är dock viktigt att denne inneboende inte bor i lägenheten självständigt, det viss säga, ensam. Då räknas det som att du skulle hyra ut i andra hand (tredje hand) utan tillåtelse av hyresvärden. Att hyra ut i tredje hand är inget din hyresvärd måste acceptera och om du skulle göra det utan tillstånd är det en grund för att kunna säga upp ditt hyreskontrakt om du inte efter tillsägelse rättar dig, 12 kap 42 § 3p JB.

Dessutom bär du som andrahandshyresgäst ansvaret för om denne inneboende gör något, som att exempelvis störa grannarna. Se mer på Hyresnämndens hemsida HÄR.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare