Kan man göra sitt barn arvlös?

Hej

Jag har tre barn, sonen har valt att bryta med mej och eftersom de i snart 20 års tid varit problem, sedan han träffade sin sambo så har han fått valt sida.

Så jag känner bara nu, att jag inte vill att han ska få ta del i mitt framtida arv efter mej. Vad bör jag göra ???

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt är utgångspunkten att man under sin livstid får göra vad man vill med sin egendom. Det vill säga - leva upp egendomen, sälja den, ge bort den etc. Något att observera är även att det i svensk rätt finns ett starkt skydd beträffande bröstarvingars rätt att få ut sitt arv.

Ett alternativ, för att minska din sons arv, är att du testamenterar bort din egendom till dina två resterande barn. Din son har dock, i egenskap av bröstarvinge, alltid rätt till sin laglott. Denna utgör hälften av arvslotten (= det din son skulle ha fått ut om något testamente inte fanns). Detta framgår av Ärvdabalken 7 kap. 1§. Det går med andra ord inte att göra din son helt arvlös. Du kan dock som sagt minska arvet till att endast utgöra laglotten. Resterande del får du fritt exempelvis, testamentera bort till dina andra barn alternativt till någon annan.

Din son måste dock, för att få ut denna laglott vid din död, påkalla jämkning av testamentet och kräva att få ut sin laglott. Detta framgår av ÄB 7 kap. 3§. Detta måste ske inom sex månader efter att delgivning av testamentet har skett. Sker inte detta så har din son förlorat sin rätt att få ut sin laglott.

Hoppas att detta var svar på din fråga! Om inte, så är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Vänligen,

Jessica KnechtRådgivare