Kan man göra om enskild egendom en fått i gåva till giftorättsgods?

Min make och jag har i mer 20 års tid tillsammans disponerat och förvaltat ett sommarhus. Huset tillhörde från början min mans mor, men vi tog över skötseln sedan hon blivit för gammal för att orka. För att undvika ev. arvsskatt skrev min svärmor över huset på sin son/min make som gåva med förbehållet att hon alltid skulle ha rätt att vistas där och måste samtycka till försäljning. Min svärmor är nu död sedan flera år tillbaka och det har gått upp för mig och min man att sommarhuset är hans enskilda egendom. Det känns märkligt för oss båda att vi inte äger det tillsammans. Kan man ändra detta förhållande så att vi juridiskt sett äger huset tillsammans på lika villkor? Är det en gåva på halva huset som gäller eller kan man reglera det med ett (omvänt) äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din make fått sommarstugan i gåva med förbehållet att sommarstugan ska vara hans enskilda egendom så kan den inte göras till giftorättsgods genom ett äktenskapsförord (7 kap. 3 § äktenskapsbalken). Enda undantaget från detta är om din makes mor i gåvobrevet uttryckt att din man fick införa giftorätt för sommarstugan, vilket inte verkar vara fallet.

Din make kan dock ge halva sommarstugan i gåva till dig, precis som du skriver. Han kan då inte föreskriva att din del som sommarstugan ska bli enskild egendom i gåvobrevet utan ni måste upprätta ett äktenskapsförord där ni bestämmer att din del av sommarstugan ska vara din enskilda egendom (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Om ni väljer att göra detta så tänk på att ett äktenskapsförord måste vara skriftligt och registreras hos Skatteverket (7 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Om ni vill ha hjälp att upprätta ett gåvobrev eller ett äktenskapsförord kan ni få det här.

Hoppas det var svar på dina frågor!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare