FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/07/2013

Kan man göra någon form av reparationsfond?

Hej!

Min mor har ett litet nerslitet torp och vill att hennes sparpengar skall gå till att reparera/ riva det den dagen hon går bort. Kan hon göra någon form av reparationsfond? Hon vill att alla hennes sparpengar skall gå till detta.

Hon har bara mig av hennes barn kvar i livet, men har 5 barnbarn. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

och tack för din fråga till oss på Lawline!

Det kan naturligtvis utryckas en önska i testamente från arvlåtare till arvtagare, men detta kan också vara svårt att kontrollera exempelvis vid klander eller tvist om testamentet.

Om det är din mors vilja att pengarna ska gå till torpets försorg skulle ett alternativ för er vara att starta en stiftelse redan nu. En stiftelse äger i princip sig själv som juridisk person och har varken ägare eller medlemmar. En stiftelse bildas vanligen genom att egendom enligt förordnande av en eller flera stiftare avskiljs för att varaktigt förvaltas självständigt för ett bestämt ändamål. Ett sådant stiftelseförordnande kan utgöras av till exempel ett gåvobrev, ett testamente eller ett beslut i ett protokoll. Det ska även göras en förmögenhetsöverföring i enlighet med förordnandet. Den som tar emot egendomen ska ha åtagit sig att förvalta egendomen enligt stiftelseförordnandet.

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare