Kan man göra ett barnbarn arvslös?

Hej!!Kan man i testament avskriva en person?Eftersom min bror gick bort 2015 ärver ju hans barn hans del nu är det så att min mamma tycker inte att ett barnbarn ska ärva.Min bror har en son som han inte haft någon kontakt med och min mamma har aldrig träffat personen.Han fick ärva när min bror gick bort.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Ärvdabalken.

Skillnaden mellan att vara bröstarvinge och arvinge

Inledningsvis är det värt att notera att det finns bröstarvingar och arvingar. Bröstarvingar är den avlidnes barn men har detta barn avlidit och den har egna barn så kommer barnen träda i sin förälders ställe som bröstarvinge, (2 kap. 1§ ÄB). De övriga arvsberättigade betecknas som arvingar.

Det som gör det viktigt att särhålla dessa är att en bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av det vad man annars skulle ha ärvt. Skulle man ha ärvt 100 kr utan ett testamente så har man rätt till 50 kr. Det som krävs är att den det angår kräver jämkning av testamentet för att få ut sin laglott, (7 kap. 1§ ÄB, 7 kap. 3§ ÄB). Andra arvingar förutom bröstarvingar saknar denna rätt och kan därmed göras arvslösa genom testamente.

Vad det innebär för er

Det innebär alltså att din brors barn inte kan göras helt arvslös, barnet har rätt till din brors laglott. Det man kan göra är att upprätta ett testamente där man inte beaktar laglotten och uttrycka en önskan om att barnet inte ska påkalla jämkning av testamentet. Men det går inte att hindra att din brors barn gör det.

En annan möjlighet är att din mamma i sitt testamente uttrycker att endast laglotten ska utgå till din avlidne brors barn. Då har din mamma åtminstone halverat värdet på det arv barnet får.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att fråga igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare