FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag15/04/2017

Kan man föra över ett aktiebolags pengar på ett bankkonto till ett kapitalförsäkringskonto om det är allt aktiebolaget äger?

Hej! Jag har ett s k vilande aktiebolag sedan flera år. Aktiekapitalet i reda pengar sitter på ett bankkonto. Nu undrar jag om det är OK att föra över dessa pengar till ett Kapitalförsäkringskonto för att pengarna ska generera lite avkastning? I dagsläget blir det ju noll och ingenting. Tack på förhand för hjälp och info!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du om ditt aktiebolag kan flytta över pengarna på bankkontot till ett kapitalförsäkringskonto istället.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Ja, du kan föra över pengarna till ett kapitalförsäkringskonto. Det viktiga är att ditt aktiebolags egna kapital är lika stort som det du har registrerat som bolagets aktiekapital.

Vad är aktiekapital?

Aktiekapitalet är bara en bokföringspost.

Det speciella med aktiekapitalet är att det måste finnas eget kapital som motsvarar det i bolagets balansräkning (en av delarna i ett aktiebolags årsredovisning).

Bolaget kan behöva likvideras om aktiekapitalet inte är tillräckligt täckt av eget kapital (25 kap. 13 § första punkten aktiebolagslagen). Vill du läsa mer om tvångslikvidation av aktiebolag på grund av kapitalbrist kan jag rekommendera följande tidigare svar på Lawline som bl.a. behandlar den frågan: Personligt betalningsansvar för styrelseledamöter vid tvångslikvidation på grund av kapitalbrist.

Därför spelar det ingen roll att du har pengar på just ett bankkonto, som du anser utgör aktiekapitalet. Det viktiga är bara att aktiekapitalet finns kvar i bokföringen.

Observera att aktiekapitalet kan vara förbrukat även om du har pengar på ett bankkonto. Ett exempel vore om ditt aktiebolag skulle ha så mycket skulder så att det inte finns något eget kapital kvar i bokföringen.

Kan du föra över pengarna till ett kapitalförsäkringskonto?

Du kan överföra pengarna till andra konton, eftersom aktiekapitalet bara måste finnas kvar i bokföringen. Det viktiga är att aktiebolaget har så mycket eget kapital kvar att det motsvarar vad du har registrerat som aktiekapital. Det aktiekapitalet kan finnas i form av tillgångar på t.ex. ett kapitalförsäkringskonto.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med aktiekapital är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare