FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/05/2015

Kan man få vårdnaden även med liten inkomst?

Hej,jag är gift och har tre barn. Min man har fast arbete utan jag är arbetslöst. Jag får bara barnbidrag och aktiveringsbidrag från Försäkringskassan. Vi bor i lägenheten som vi hyr och det är min man som betalar hyran. Jag vill skiljas för att bor tillsammans är svårt och ibland (sällan) min man misshandlar mig. Min man vill bo tillsammans och vill inte skiljas och han är aggressiv när jag försökte prata om att bo separat. Jag vågade inte att anmäla till polisen denna tillfälle när han misshandlade mig för att jag rädd att polisen hämtar mina barn av mig och önskar inte något straff för min man för att han kan förlora sitt jobb på grund av det. Mina barn ( 7,11,13 år) står inte emot att jag skiljas och vill stanna med mig efter det. Får jag skiljas och hålla mina barn kvar med mig om jag är arbetslös och har liten inkomst ( ca 8000 kr) och min man vill inte det?

Tack för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Äktenskapsskillnad regleras i Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230). Det är främst bestämmelserna i början av Äktenskapsbalkens 5 kapitel (se 1 och 3 § §) som här är viktiga. Kort sagt innebär reglerna i ditt fall att du om du vill skilja dig skall ansöka om äktenskapsskillnad hos Tingsrätten. När du har gjort det måste du vänta i sex månader, och sedan vänder du dig till Tingsrätten igen. Anledningen att du måste vänta sex månader är att ni inte är överens om att skiljas, på samma gång som ni har barn under 16 år.

Även efter att ni har skilts kommer ni att ha gemensam vårdnad om barnen (se 6 kap. 3 § Föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381). Det betyder att ni måste vara överens om var barnen skall bo, gå i skola och allt annat. Om din man inte vill att du skall ta hand om barnen ensam kommer ni förstås inte att kunna komma överens. Då kan du däremot ansöka hos Tingsrätten om att ensam få vårdnaden enligt 6 kap. 5 § Föräldrabalken. Det är förstås inte lätt att förutse om du skulle få vårdnaden ensam eller inte. Det krävs ganska mycket för att man skall ge endast den ena föräldern vårdnaden istället för att ha gemensam vårdnad, men det som spelar roll är vad som är bäst för barnet. Eftersom du har dåligt med pengar kan det minska dina chanser lite, även om det inte är avgörande. Däremot är din man våldsam och har till och med misshandlat dig vid ett antal tillfällen. Jag tolkar också det du skriver som att han förmodligen inte skulle vara möjlig att samarbeta med efter att ni skilde er. Det talar naturligtvis för att du skulle få vårdnaden. Dock kan jag inte helt säkert avgöra hur det skulle bli..

Avslutningsvis förstår jag om du inte vill polisanmäla din man, men det kan åtminstone vara bra att veta att du inte får sämre chanser att få vårdnaden om du skulle anmäla honom. Det är ditt beslut om du vill göra en anmälan eller inte, och det är kanske viktigare att ni skiljer er. Om misshandeln fortsätter borde du ändå fundera på att göra en anmälan!

Sammanfattningsvis är det inte alls omöjligt att du skulle få ensam vårdnad om barnen om du och din man skilde er, men det beror framför allt på hur aggressiv din man är och om han är en bra förälder för barnen. Det bästa är förstås, även om ni skiljer er, om ni kan komma överens om hur barnen skall bo och allt det andra.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare