Kan man få tillbaka hela förskottet när man beställt en tjänst som inte utförts i rätt tid?

Hej jag har bet 20000kr förskott på lackering av bil totala priset 50000kr Avtalat var max 6veckor Efter 8 veckor var bilen inte klar inte ens hälften var gjort Tog då hem bilen Jag vill ha tillbaka del av förskottet men verkstan nekar vad gör jag Har jag rätt att få hela förskottet tillbaka eftersom verkstan inte följt uppgjort avtal

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att utgå från att du har beställt lackering av din privata bil som privatperson. Det innebär att det är konsumenttjänstlagen som blir aktuell (1 § konsumenttkänstlagen).

Vad händer vid dröjsmål?
När man kommit överens om inom vilken tid arbetet man beställt ska vara slutfört har konsumenten rätt till följande vid dröjsmål:

1. Hålla inne betalningen
2. Kräva att tjänsten utförs, eller
3. Kräva tillbaka pengarna (häva avtalet)
(25 § konsumenttjänstlagen)

Du har tagit hem bilen samt krävt pengarna tillbaka, vilket innebär att du i juridisk mening vill häva avtalet.

När får man häva avtalet?
För att få häva avtalet krävs det för det första att dröjsmålet varit av "väsentlig betydelse", dvs att det har varit viktigt att tjänsten utförs i rätt tid för dig. Detta är en grundförutsättning (29 § konsumenttjänstlagen).

Hur mycket av pengarna kan du få tillbaka?
Hur mycket av pengarna du sedan kan få tillbaka eller vägra betala beror sedan på hur långt verkstaden kommit med arbetet.

Om tjänsten bara har utförts till en liten, obetydlig del har du rätt att häva avtalet i sin helhet och få pengarna tillbaka för hela tjänsten.

Om inte, får du bara häva avtalet avseende den del som återstår. För att ha rätt att få tillbaka pengarna avseende den delen som också har utförts, måste poängen med tjänsten ha blivit förfelad. Detta kan bli aktuellt om du beställt tjänsten för att den ska vara klar till ett visst tillfälle. Detta måste dock ha varit tydligt för den som ska utföra tjänsten (29 § konsumenttjänstlagen).

Sammanfattning
Försening med att färdiglackera bilen kan ge dig rätt till pengarna tillbaka enbart under vissa förutsättningar. För det första måste det varit viktigt för dig att lackeringen utförs i rätt tid. Utöver detta, när tjänsten utförts till viss del som i ditt fall, måste lackeringen som utförts varit av begränsad omfattning för att du ska ha rätt att få tillbaka hela förskottet.

Om inte, har du enbart rätt att få tillbaka den del av förskottet som överstiger värdet av det utförda arbetet, dvs verkstaden ska få betalt för den del som de utfört, såvida själva poängen med lackeringen inte varit att den ska bli utförd inom 6 veckor och verkstaden borde ha förstått det.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare