Kan man få ersättning för skador på hund som orsakas av en hundattack?

Hej! Min hund har blivit attackerad av två hundar flera gånger, hon har blivit biten men ej allvarligt då, men hon har fått ärr och sår. Jag har ej varit hos veterinären. Hon har påverkas av detta mycket dåligt psykiskt då hon är rädd att gå ut. Jag har sagt till ägarna till dessa stora hundar inte kan låta deras hundar springa hur de vill ute. De lämnar grinden öppen och låter hundarna springa ut och när de ser andra hundar blir de aggressiva. Även vissa människor har de också attackera. Jag har polisanmält detta och jag undrar kan jag få någon ersättning för den skadan min hund fick?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

En hund anses i juridiska termer vara en "sak" och de sår som din hund är därför att ses som en sakskada. Enligt lagen om tillsyn av hundar och katter 19 § https://lagen.nu/2007:1150#P19S2 ska en hundägare ersätta de skador som hunden orsakar. Ansvaret för detta är strikt, vilket innebär att det inte krävs uppsåt eller oaktsamhet.

Enligt Skadeståndslagen 5 kap 7 § https://lagen.nu/1972:207#K5P7S1 omfattar ersättningen för sakskador bland annat reparationskostnader och annan kostnad till följd av skadan. Med "reparationskostand" angånde skador på djur avses kostander för veterinärbesök.

Det är möjligt att ägaren har en ansvarsförsäkring som täcker denna typer av skador. Om så inte är fallet och ägaren vägrar ge dig skadestånd kan du dra ärendet vidare till domstol.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare