FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/05/2015

Kan man "dra tillbaka" en anmälan och hindra rättegång?

Hej

För några månader sedan hade min tjej anmält mig för misshandel och olaga hot. Just nu har åklagaren har väckt åtal mot mig för olaga hot och han anser att han har bevis på inspelat röst som han har, han har även godkänd en kontakts förbjud trotts att min tjej har kontaktat mig både på facebook och telefon under tiden vi har till och med träffats på hennes egen begäran. Jag har informerad polisen om det redan första dagen jag fick kontaktförbjudet . Nu är det så att hon vill inte medverka i domstol och vill dra tillbaka sin anmälan mot mig. Hon vill lägga ner det hela helt. Men när hon hade kontaktat sin advokat så fick hon svar att det inte gick lägga ner. kan det vara så att det inte går lägga ner ärendet än idag??

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Tyvärr är det så att det egentligen inte finns något som heter att "dra tillbaka anmälan", utan åklagaren är i princip skyldig att utreda brottet och sedan åtala för det om det verkar finnas tillräckligt med bevis för en fällande dom. Alltså kan varken din tjej eller någon annan få förundersökningen nedlagd eller hindra åtal. En annan sak är förstås att det kanske inte längre finns tillräckligt starka bevis om din tjej inte vill medverka till utredningen!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare