FrågaFAMILJERÄTTGod man18/02/2017

Kan man bli påtvingad en god man?

hej. har tagit hand om min egen ekonomi snart 1 år och det funkar jättebra. min svärmor vill tipsa om olika gode män samt hon själv till att bli min nya god man och säga det till överförmyndarnämnden. kan hon verkligen föreslå någon utan mitt samtycke? jag behöver inte en god man och kommer aldrig behöva det heller, kommer aldrig samtycka till det.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Krav för att få en god man

För att någon ska få en god man krävs det två saker:

- Ett behov av god man.

- Att personen som ska få en god man har något medicinskt tillstånd som skapar behovet.

(11:4 FB).

Samtycke

Det krävs oftast att personen ska ge sitt samtycke till att få god man men om personens tillstånd gör att det inte går att få reda på om personen samtycker eller inte, kan en god man ändå förordnas.

Behov av god man

I lagen anges det att personen som eventuellt ska få en god man ska behöva hjälp med ”att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person” (11:4 FB). Om det finns ett annat mildare eller mindre ingripande alternativ än en god man för att lösa behovet, ska det alternativet väljas. Att man bara behöver hjälp med sin ekonomi kan exempelvis lösas med rådgivning från en bank.

Medicinskt tillstånd

Det krävs också att det är ”på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande” som man behöver hjälp. Exempel på sådant tillstånd kan vara demenssjukdomar som gör det svårt att fatta beslut för t.ex. sin ekonomi. Att man har ångest eller mår allmänt psykiskt dåligt är inte tillräckligt för att man ska få god man.

Din situation

Att du uttryckligen säger att du inte ger ditt samtycke innebär att det inte går att tvinga på dig en god man. Även det faktum att du har tagit hand om din egen ekonomi i ett år och att det har gått bra visar att du inte har det behovet av en god man som krävs för att få en god man. Även om din svärmor skulle föreslå någon som god man kommer du inte bli påtvingad en sådan eftersom du inte ger ditt samtycke.

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Med vänliga hälsningar
Michelle Gaudin GonzálezRådgivare