Kan man avtala om hur man ingår avtal?

Tillåter avtalsrätten en klausul i offerten (eller villkor kopplad till offert) som möjliggör anbudsgivaren att neka ren accept på offert från kund inom offertens giltighetstid?

Situation: att pga långdragna processer tvingas gå ut med flertalet offerter för samma tidsperiod som kompetenskonsult via enskild firma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring avtals ingående finns i avtalslagens första kapitel. Bestämmelserna är emellertid dispositiva. Det innebär att parterna själva kan avtala om andra sätt att ingå ett avtal på, så länge det inte finns tvingande bestämmelser i lag. Som exempel här kan nämnas jordabalkens formkrav för avtal vid köp av fast egendom. I konsultförhållanden finns ingen sådan speciallag. Har parterna där bestämt något annat sätt att sluta sina avtal på gäller alltså det.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare