FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/03/2018

Kan man avtala bort underhållsskyldighet?

Hejsan, vill fråga angående underhåll och faderskap. är såhär att jag har råkat göra en tjej gravid. hon vet inte om ska göra abort eller inte än. men hon säger att hon lovar mig om hon föder det, så kommer jag inte behöva betala underhåll eller ha något med barnet att göra. Nu är min fråga, finns det något avtal både hon och jag kan skriva om detta jag just berättade? känner på mig att jag litar hellre på att vi har ett avtal på papper än muntligt. snälla hjälp mig!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om underhållsskyldighet framgår av 7 kap föräldrabalken (FB). Föräldrars underhållsskyldighet framgår av 7 kap 1 § FB och är tvingande till skydd för barnet. Det finns ingen möjlighet att avtala bort underhållsskyldigheten helt och hållet.

Skulle du och barnets mor trots detta avtala bort en sådan underhållsskyldighet kan barnets mor (trots ert avtal) väcka talan om en sådan skyldighet. Ett sådant underhållsbidrag får dock inte bifallas för längre tid tillbaka än tre år från den dag talan väcktes (7 kap 8 § FB).

Sammanfattningsvis kan ni inte avtala bort underhållsskyldigheten.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare