FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/10/2017

Kan man avtala bort med make att skulder dras av från giftorättsgods?

Hej,

Jag och min fru har en del gemensamt sparande i mitt namn, spritt över ett par kapitalförsäkringar och ISK. Om jag förstått saken rätt ingår dessa i giftorättsgodset vid en eventuell bodelning, men med förbehållet att mina personliga skulder dras av först.

Förutsatt att jag förstått detta rätt, finns det någon mall på avtal jag och min fru kan ingå där detta sparande ses som gemensamma tillgångar vid en eventuell bodelning, där mina privata skulder inte räknas av innan pengarna ses som en del av det gemensamma giftorättsgodset?

Tacksam för hjälp,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid bodelning är huvudregeln att all egendom är att betrakta som giftorättsgods och därmed ska den ingå i en bodelning (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Att egendomen är giftorättsgods förutsätter dock att egendomen inte är att betrakta som enskild egendom (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Är egendomen enskild, ska den inte ingå i bodelningen. Makar har giftorätt i varandras giftorättsgods, vilket innebär att makarna ska genomföra en likadelning av det sammanlagda värdet av makarnas giftorättsgods. Detta görs efter att båda makarna har fått dra av sina respektive skulder. Skulderna dra alltså bara av från giftorättsgodset. Endast i det fall giftorättsgodset inte ger full täckning, kan det bli aktuellt att täcka makes skulder med enskild egendom.

Detta innebär, att egendom som är giftorättsgods enbart kan delas efter att skulder dragits av. I det fall egendomen är enskild, dras inte några skulder av. Egendomen kan alltså inte vara gemensam samtidigt som skulderna inte dras av. Detta är en följd av skyddet för borgenärer.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare