FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/01/2015

Kan man ärva en skuld?

Hej,

Min pappa är pensionär och har privata skulder. Mina föräldrar är skilda och så vit jag vet skrev de under ett dokument där min mamma inte ska bli skyldig att betala av hans lån vid hans död.

Min fråga är, när min pappa dör och har privata skulder kvar att betala, kan vi barn bli skyldida att betala tillbaka det resterande av hans lån? Vi är tre barn, varav jag och min bror bor i England och vår syster hemma i Sverige.

Tack så mycket på förhand.

Med vänliga hälsnignar,

Ludwig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter dina föräldrars bortgång kommer din pappas dödsbo överta alla eventuella skulder. Skulderna betalas endast av med medel från dödsboet och inte från er som arvtagare. Det går inte att ärva en skuld utan om det saknas tillräckliga medel för att betala av lånet kommer den delen av lånet som inte täcks av dödsboets tillgångar att förbli obetald. Skulden betalas alltså innan ett eventuellt arv delas ut.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare