Kan man ångra ett ingånget anställningsavtal?

Hej, jag skrev igår på ett anställningsavtal hos ett bemanningsföretag oh idag ville jag ångra det. I avtalet framgick det inte att det fanns en uppsägningstid och jag förstod inte att det var så. Kan jag häva avtalet då jag inte visste vad jag skrev på? Jag vill inte arbeta där och anställningen har inte börjat än. Det är även endast utbildning de första veckorna.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel ska ingångna avtal hållas. Det finns ingen generell möjlighet att ångra sig när man väl har ingått ett avtal. Om någon har vilselett dig angående din uppsägningstid kan det eventuellt utgöra grund för att ogiltigförklara avtalet. I annat fall är min bedömning att det är osannolikt att avtalet skulle kunna ogiltigförklaras med motiveringen att du inte förstod vilken uppsägningstid som gäller.

Det framgår inte av din fråga vilken din anställningsform är. Jag kommer därför att redogöra för vad som gäller om din anställning är en tillsvidareanställning, provanställning och allmän visstidsanställning.

Tillsvidareanställning

Om ingen uppsägningstid är avtalad och anställningen är en tillsvidareanställning (dvs. en anställning som gäller tills dess att du eller arbetsgivaren avslutar den) gäller den uppsägningstid som framgår av det kollektivavtal arbetsgivaren eventuellt är bunden av. Finns inget kollektivavtal gäller 1 månads uppsägningstid (11 § lagen om anställningsskydd). Du har rätt att säga upp dig utan att ha någon särskild anledning, till skillnad från arbetsgivare som måste kunna visa att det finns saklig grund för att säga upp en anställd (jämför 7 § lagen om anställningsskydd).

Provanställning

Om din anställning är en provanställning har du möjlighet att avsluta anställningen direkt om ingenting annat har avtalats (6 § lagen om anställningsskydd). Precis som med tillsvidareanställningen behöver du inte ha någon särskild anledning för att avsluta en provanställning.

Allmän visstidsanställning

Om anställningen däremot inte är en provanställning eller en tillsvidareanställning utan en s.k. allmän visstidsanställning (dvs. en anställning med ett på förhand överenskommet start- och slutdatum) kan du dock som huvudregel inte avsluta anställningen. Det krävs i så fall att arbetsgivaren har misskött sig väsentligt, t.ex. genom att dröja med att betala din lön (4 § tredje stycket lagen om anställningsskydd).

Mitt råd till dig

Mitt råd till dig är att förklara för din arbetsgivare att du har ångrat dig och inte längre vill jobba där. Förhoppningsvis är din arbetsgivare tillmötesgående, oavsett om du har lagen på din sida eller inte.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att använda kommentarsfältet här nedanför.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare