FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/03/2018

Kan man adoptera en vuxen person från utlandet?

Kan man adoptera en vuxen person som inte befinner sig i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för du valt att ställa din fråga till Lawline!

Jag kommer dela upp mig fråga i 2 delar. Först kommer jag redogöra för möjligheterna att adoptera en vuxen person, och sedan för möjligheterna att adoptera en vuxen person från utlandet.

Möjligheten att adoptera vuxna

Till att börja med måste man enligt huvudregeln vara gift för att adoptera, och då alltså adoptera gemensamt. Undantaget är om man exempelvis adopterar sin makes barn eller adoptivbarn. Detta framgår av 4 kap. 4 § Föräldrabalken (förkortas FB).

Vad gäller alla adoptioner så ska rätten, när man ansöker om adoption, enligt 4 kap. 6 § FB pröva om adoptionen är lämplig. I paragrafen står det vidare:

"Tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet samt sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen"

Med andra ord måste särskilda skäl föreligga för att man ska få adoptera en vuxen person som man inte uppfostrat, vilket jag tolkar frågan som att du inte gjort (och eftersom man inte kan uppfostra en redan vuxen person). I ett avgörande från Högsta Domstolen har emellertid adoption medgivits där den som ansökte om adoption hade givit kontinuerligt ekonomiskt bistånd till den vuxne personen - detta är alltså ett exempel på ett särskilt skäl.

Möjligheten att adoptera vuxna från utlandet

Många länder har regler om hur gammal en person får vara för att adopteras. Är man äldre kan man alltså inte adopteras.

Om du skriver en kommentar nedan vilket land det berör kan jag försöka ta reda på om/vilka särskilda regler som gäller för det specifika landet.

Avslutning

Slutligen bör sägas att oavsett vilket land det rör så är möjligheterna att adoptera en vuxen, som man inte har uppfostrat, mycket begränsade.

Lawline RådgivareRådgivare