Kan målsägandes tidigare brottslighet komma upp i en rättegång?

Hej Jag undrar under en rättegång kan en försvarsadvokat/försvaret eller domare eller någon annan inblandad nämna gamla synder. Låt säga att jag polisanmäler förtal eller misshandel och det blir rättegång. Kan det då komma fram att jag suttit i fängelse eller blivit dömd för snatteri t.ex? Vad kan man vänta sig att de avslöjar om mig för att miss kreditera mig

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Har du blivit utsatt för brott tycker jag definitivt du ska anmäla och försöka få saken prövad i domstol. Om du tidigare begått brott, sonat det eller inte spelar ingen roll. Människor har varken rätt att förtala eller misshandla.

Svar på din fråga:

Ja, det kan komma upp i en rättegång. Domare, åklagare och eventuella advokater kommer att fokusera på själva gärningarna (det eventuella förtalet/misshandeln) och inte din bakgrund (om det inte har relevans för det aktuella målet). Det kan hända att försvaret försöker använda det som argument för att misskreditera dig, men frågan är om det når framgång med de argumenten, eller om de bara drar ut på rättegångstiden. Du står självklart inte rättslös på grund av tidigare domar, och det är inget som ska påverka utgången i fallet om det inte har någon typ av relevans för det aktuella fallet (vilket det troligtvis inte har).

Hoppas svaret var till någon hjälp,

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare