Kan målsägande väcka åtal trots nedlagd förundersökning?

För en tid sedan var jag aktuell i en förundersökning, denna lades ner i samband med att den som anmält mig inte vill delta i utredningen, därför att det egentligen inte fanns några belägg för själva anmälan. Kan denna utredning åter tas upp? Kan personen som tidigare själv medverkat till att faktiskt avstå från att delta i undersökningen och åtala väcka detta anspråk igen? Om personen har den möjligheten hur länge varar denna rätt?

Lawline svarar

Hej,

Beslut om att lägga ned förundersökning om brott kan ändras på så sätt att förundersökningen tas upp igen. I ditt fall har troligen förundersökningen lagts ned i brist på bevis (se 23 kap 4§ 2:a stycket 2:a meningen Rättegångsbalken). Om polisen skulle komma över ny bevisning som styrker brottet, kan således förundersökningen återupptas.

Om åklagaren lagt ned förundersökningen kan målsägande begära om att få beslutet omprövat. Målsägande kan även, förutsatt att denne var den person som anmälde brottet till polis eller åklagare, väcka enskilt åtal avseende brottet (se 20 kap 8§ 1:a stycket samt 47 kap 1§ 1:a stycket Rättegångsbalken - förutsatt att åklagarens beslut om nedläggande av förundersökning jämställs med beslut att inte väcka åtal).

Målsägande är den person som brottet är begånget mot, den som lidit skada eller blivit förnärmad av brottet (se 20 kap 8§ 4:e stycket Rättegångsbalken).

Hur länge målsägandes enskilda åtalsrätt varar beror på vilket brott det eventuella åtalet avser. I Brottsbalkens 35:e kapitlet och 1:a paragrafen anges preskriptionstiden för olika brott beroende på dess straffvärde.

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740.

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare