Kan mailkonversation om svart uthyrning räknas som kontrakt?

Hej!

Jag har en lägenhet som jag hyr svart i andra hand i väntan på att bli godkända från hyresvärden. Vi har i en mejlkonversation där det står att jag får lägenheten fr.o.m 1/8 - 2017 och att det är 3 månaders uppsägning. En och en halv vecka efter in flytt säger förstahandshyresgästen att han inte kan hyra ut lägenheten p.g.a separation. Kan man använda vår mejlkonversation som ett hyreskontrakt? Förstahandshyresgästen hävdar också att han har rätt till att behålla nycklar till lägenheten?

Lawline svarar

Hej!

Nej, er mailkonversation har ingen rättslig status eftersom den är olaglig. Principen om att olagliga eller på annat sätt skamliga överenskommelse inte har någon rättslig status kallas pactum turpe och tillämpas av de svenska domstolarna.

Hoppas det besvarar din fråga.

Hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare