Kan kronofogden utmäta min bil för min väninnas skulder?

Min bil blev tagen av kronofogdemyndigheten när min väninna var ute och lånade den ikväll. Hon hade tydligen skulder vilket jag inte visste eller har med att göra men det jag undrar är hur de bara kan ta och utmäta min bil sådär och har de över huvudtaget rätt att göra så?! Jag är ägaren till bilen och det är jag som använder den. Tack på förhand och hoppas att jag får ett svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid utmätning är bestämmelserna i utsökningsbalken (UB) tillämpliga, se här.

Lös egendom får utmätas om gäldenären (d.v.s. din skuldsatta väninna) har egendomen i sin besittning, och det inte framgår att egendomen tillhör någon annan, se 4 kap. 17 och 18 §§ UB. Det råder med andra ord en presumtion om att bilen tillhör din väninna eftersom det var hon som vid tidpunkten för utmätningen hade tillgång till den, och därför har Kronofogdemyndigheten utmätt den.

Denna presumtion kan naturligtvis brytas om du på något sätt kan bevisa att bilen inte tillhör din väninna. Detta kan du göra genom t.ex. visa upp kvittot från när du köpte bilen. Om du är registrerad ägare i vägtrafikregistret räcker inte det ensamt som bevis för att du har äganderätt till bilen, men det är en annan omständighet som talar för att den inte tillhör din väninna. Även din väninnas egna uppgifter kan ha en viss betydelse vid bedömningen av vem som är bilens rättmätiga ägare. Mitt råd är att helt enkelt kontakta Kronofogdemyndigheten och bestrida utmätningen.

Vänligen,

Anton OkicRådgivare