Kan Kronofogden utmäta egendom från mitt företag?

Hej

Om man har ett kommanditbolag men har skulder rent privat, kan tex skattemyndigheten ta pengar från kommanditbolaget? Kommanditbolaget fungerar som det ska, utan skulder.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett kommanditbolag är en juridisk person. Det innebär att kommanditbolaget kan äga tillgångar, till skillnad från en enskild näringsverksamhet där ägaren äger alla tillgångar personligen. Eftersom du som ägare i ett kommanditbolag inte personligen äger tillgångarna kan inte Kronofogden utmäta dem för att betala dina skulder (jfr 4 kap. 17 § utsökningsbalken).

Däremot har Kronofogden möjlighet att utmäta din andel i kommanditbolaget. Om du äger hela kommanditbolaget kan utmätningen innebära att Kronofogden tar över bolaget och säljer tillgångarna, men detta är inte särskilt vanligt och skulle troligtvis förutsätta att det finns ganska betydande tillgångar i bolaget.

För att kort besvara din fråga: Kronofogden kan inte ta tillgångar direkt från ditt bolag. Din andel i bolaget kan däremot utmätas.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare