Kan konton och fonder med utdelning göras till enskild egendom genom äktenskapsförord?

Kan jag skriva äktenskapsförord på mina bankkonton och fonder med utdelning så att dessa är min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I ett äktenskapsförord kan man i princip göra vad som helst till enskild egendom. Detta kan till exempel, såsom i ditt fall, avse specifika bankkonton och fonder. Reglerna för det här finns främst i 7 kap. 1-2 §§ Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230). Bra att komma ihåg om avkastningen av dina fonder är dock att man måste föreskriva särskilt att även avkastningen är enskild egendom. Avkastning räknas nämligen i annat fall som giftorättsgods.

Kort sagt kan du och den du är gift med genom äktenskapsförord bestämma att vilken egendom som helst skall vara enskild, liksom avkastning av egendomen.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare