Kan kommunen bli skadeståndsskyldig vid underlåtenhet att halkbekämpa väg?

Hej jag promenerade med hunden 20170208 på en promenad väg mot Högskulan i Kristianstad och den dagen har varit is på väg och snöade mycket på en ställe halkade jag och ramlade och bröt benet . Vägen har inte varit saltad,eller grus , eller plogades ( rensades) Vad tror ni kan kommunen bli skyldiga för jag har brutit ben Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kommunen ska bli skadeståndsskyldig krävs enligt 2kap. 1§ Skadeståndslagen att de varit vårdslösa. I ditt fall skulle vårdslösheten kunna bero på underlåtenhet att halkbekämpa vägen. Avgörande för om kommunen kan anses ha agerat vårdslöst är om olyckan inträffade på mark som kommunen ansvarar för eller ej. För sådan mark har kommunen en skyldighet att underhålla vägen, t.ex. genom att sanda och grusa vid behov. Vid bedömningen om det finns behov tar man bl.a. hänsyn till om halkan gått att förutse eller om den skett plötsligt(ex; blixthalka).

Det krävs alltså först och främst att marken du halkade på är under kommunens ansvar sedan krävs att kommunen kan anses ha varit vårdslösa genom t.ex. underlåtenhet att ej halkbekämpa.

Utifrån omständigheterna du har angivit är det svårt att ge dig ett klart svar på om kommunen är skadeståndsskyldig eller inte, men hoppas att svaret ändå gav viss ledning.

MVH

Gustav WahlbergRådgivare