Kan jag välja att jobba kvar deltid trots studieledighet?

Hej! Om jag blivit beviljad studieledighet, kan jag välja att jobba kvar 10% och välja specifika pass som jag vill jobba? Trots att företaget vill ta in en vikarie.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Du som arbetstagare har rätt till behövlig ledighet från anställningen till förmån för studier. Detta framgår av 1 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (https://lagen.nu/1974:981). Det är upp till dig att avgöra hur stor omfattning ledigheten ska ha; heltid eller deltid. Det bör framgå av din studieledighetsansökan att du vill fortsätta att arbeta deltid parallellt med studierna, i vilken utsträckning och under hur lång tidsperiod. Din arbetsgivare har ingen rätt att neka dig studieledighet om du varit anställd hos denne de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren (se 3 § ovan nämnda lag). Det finns emellertid en möjlighet för arbetsgivaren att skjuta upp din begärda ledighet i maximalt sex månader utan ditt samtycke (4§). Jag rekommenderar dig att kontakta din arbetsgivare angående dina önskemål om deltidsarbete och att göra en ny, mer specificerad studieledighetsansökan för att klargöra villkoren.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare