FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/11/2014

Kan jag väcka åtal för falsk tillvitelse?

Min sons mamma har utan grund anmält mig för våld till Socialkontoret. Vi bor inte tillsammans. Jag vet att hon blev ombedd att gå till polisen. Polisen säger att jag aldrig har varit misstänkt för något. Beviset på vad hon har sagt finns i Socialkontorets utredning, som jag har hos mig. Denna utredning ledde till att jag bara fick 3% umgänge av Tingsrätten, utan att bevis krävdes. Åklagaren vill inte ta upp målet. Kan jag själv stämma henne för falsk tillvitelse?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Svaret hittar man i Rättegångsbalken (RB) 20 kap. 8 § där det står att målsägare kan väcka åtal om brott som hör under allmänt åtal om han anmält brottet och åklagaren beslutat att inte väcka åtal. Målsägande kan även väcka talan om ansvar för falskt eller obefogat åtal, falsk angivelse eller annan osann tillvitelse angående brott utan att åklagaren först beslutat att inte väcka åtal. Målsägande är den mot vilken brott är begånget eller som därav blivit förnärmad eller lidit skada. Så ja du kan väcka åtal för falsk tillvitelse rent processregelmässigt.

Falsk tillvitelse hittar man i Brottsbalken 15 kap. 7 §. Den som hos åklagare, polisen eller annan myndighet "sanningslöst tillvitar annan brottslig gärning, föregiver besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet" döms, om myndigheten ska ta upp anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse.

I ditt fall har barnets mamma utefter det du skriver anmält dig för våld till socialtjänsten. Enligt dig är detta utan grund, alltså sanningslöst. Att bruka våld är en brottslig gärning. Barnets mamma har dock inte gjort någon polisanmälan, utan vänt sig till socialtjänsten. Du skriver inte om våldet ska ha riktats mot barnets mamma eller mot barnet. Men enligt Socialtjänstlagen bör var och en som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa anmäla detta till socialnämnden (14 kap. 1 c § SoL), s.k. orosanmälan. Yrkesgrupper som arbetar med barn har en skyldighet att anmäla. Så socialtjänsten kan nog anses vara en myndighet som ska ta upp anmälan "i sådan sak" utefter lagtexten. Rekvisiten skulle alltså kunna vara uppfyllda, men det blir naturligtvis en bevisfråga kring huruvida påståendet om våld är sant eller osant.

Jag rekommenderar starkt att du diskuterar ditt fall mer ingående med en erfaren jurist innan du går vidare till att väcka åtal, detta för att kunna få en individuell bedömning och mer information kring vilka kostnader du riskerar osv. Du kan boka tid hos en erfaren familjerättsjurist via Lawlines sponsor Familjens Jurist, se här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare