Kan jag tvingas att sälja samägd stuga?

Hej, jag och min make är under separation, vi har inte gjort en bodelning ännu. Vi har en gemensam stuga och äger 50% var. Min make vill sälja stugan eller att jag köper ut han. Kan han rent juridiskt tvinga mig till detta? Tack på förhand! Maria

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ni äger huset tillsammans blir lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt tillämplig (1 §). Då lagen kan begränsas om ni har ett avtal utgår jag i mitt svar från att ni inte har det.

Om en delägare av samägd egendom vill sälja egendomen (din make) krävs det att alla delägare samtycker (alltså du) enligt 2 §. I 6 § finns det dock en möjlighet för en delägare att ansöka hos tingsrätten om försäljning av egendomen på offentlig auktion. Andra delägare kan dock stoppa försäljningen om de kan visa på synnerliga skäl för anstånd (dvs. skjuta upp försäljning).

Synnerliga skäl är ett högt ställt krav. Dessa skäl kan enligt Högsta domstolen vara dåligt konjunkturläge (NJA 1974 s. 490) eller möjligtvis sociala förhållanden (NJA 1979 s. 562). Enligt praxis ska det kort sagt till extrema skäl för att hindra en offentlig auktion.

I lagen kan du också läsa mer om hur en sådan försäljning går till.

Med vänliga hälsningar,
Oskar JanssonRådgivare