​Kan jag testamentera vår samägda bostad till hustrun?

Gift äldre par med särkullbarn på var sitt håll/inga gemensamma. Äger tillsammans ett hus. Kan mannen ge/ testamentera sin del av huset (50%) som gåva till hustrun samt skriva detta som enskild egendom så att hela huset (100 %) tillfaller makan vid mannens död. Detta för att trygga hustruns ekonomi som då kan ha möjlighet att bo kvar och slippa "lösa ut" särkullbarnen.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mannen kan testamentera sin andel av huset till hustrun. Mannens barn har dock alltid rätt till sina laglotter (7 kap. 3 § ÄB). Laglotten motsvarar hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Att det finns andra tillgångar i kvarlåtenskapen som kan täcka särkullbarnens laglotter är därför en förutsättning för att för att hustrun ska kunna få bostaden utan att behöva "lösa ut" särkullbarnen.

Det är möjlig att i testamente ange att egendomen ska utgöra enskild egendom (7 kap. 2 § p 3 ÄktB). Det har dock betydelse endast om hustrun ingår ett nytt äktenskap och en bodelning dem emellan skulle ske (10 kap 1 § ÄktB). För särkullbarnen är det däremot av betydelse om egendomen tillfaller hustrun med fri förfoganderätt eller full äganderätt.

Om egendomen tillfaller hustrun med fri förfoganderätt har mannens bröstarvingar rätt till efterarv vid hustruns bortgång (12 kap.1 § ÄB). Anger testamentet att egendomen ska tillfalla hustrun med full ägande rätt har mannens bröstarvingar inte rätt till efterarv och egendomen kommer att fördelas mellan hustruns arvingar.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare