Kan jag testamentera egendom såsom enskild egendom till ett av mina barn?

Jag är skild och ensamstående. Kan jag efter min död testamentera en del av min kontanta kvarlåtenskap till till min yngsta son såsom enskild egendom.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du inte är gift kommer din kvarlåtenskap som utgångspunkt tillfalla dina avkomlingar, vilka brukar kallas bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). Den egendomen de ärver kommer bli giftorättsgods om de är gifta när de ärver eller senare gifter sig. Om du vill ändra på detta så att den kontanta kvarlåtenskap du vill att din yngsta son ska ärva istället ska bli enskild egendom kan du göra det genom ett testamente och där förordna om att han ska ärva en del av kvarlåtenskapen och att denna ska vara enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB).

Om du vill upprätta ett testamente ska du göra det skriftligen med två vittnen. De ska närvara när du skriver under testamentet eller när du vidkänner din underskrift. Vittnena ska också bestyrka testamentet med sina namn och de måste känna till att handlingen är ett testamente. De behöver dock inte veta vad du skrivit i testamentet (10 kap. 1 § ÄB). Det finns vissa begränsningar för vilka som får vara vittnen. Det får inte vara en person som är under 15 år eller en person som på grund av en psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen. Inte heller får någon som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till dig eller dina eventuella syskon vittna (10 kap. 4 § ÄB).

Det du behöver tänka på om du har flera barn och vill testamentera till ett av dem är att hälften av varje barns arvslott är vad som kallas laglott (7 kap. 1 § ÄB). Om du inskränker de andra barnens laglott genom att testamentera egendom till de ena barnet så kan de andra barnen begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott (7 kap. 3 § ÄB).

Jag hoppas att detta var till hjälp! Om du vill ha hjälp att upprätta ett testamente kan du vända dig till oss för att boka en tid här.

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare