Kan jag testamentera allt till mitt barn trots att jag är gift?

Hej!

Kan jag genom testamente gör min fru helt arvslös till förmån för vårt barn. Hon har en förmögenhet på ca 600000 kr. Vi har också avtal om enskild egendom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Ärvdabalken.

Vad jag förstår så vill du att hon inte heller ska få något i bodelningen. Genom att ni har avtalat om enskild egendom som jag förutsätter gäller all egendom så kommer dina tillgångar ingå i ditt dödsbo.

Men till det aktuella i din fråga, du kan testamentera hela ditt arv till ert barn, givet att din fru har tillgångar till ett värde av fyra prisbasbelopp. Det kan utgöras av hennes enskilda egendom eller egendom hon fått från en eventuell bodelning. Fyra prisbasbelopp i år (2017) är 179 200 kr, därmed borde ett testamente där du testamenterar allt till ert barn vara möjligt då hon har tillgångar på ca 600 000 kr. Annars kan ditt testamente vara utan verkan på så sätt att hon får egendom till ett värde av det som behövs för att hon ska få tillgångar som motsvarar det årets fyra prisbasbelopp och resten skulle sedan gå till ert barn, (3 kap. 1§ ÄB).

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare