Kan jag testamentera 75% till mitt ena barn och 25% till det andra?

Kan jag testamentera 75% till mitt ena barn och 25% till det andra? Sistnämnda hatar mig helt obefogat. Får ej träffa barnbarn. Många elaka mail, ett med uttalat dödshot. Skall gapskratta när jag dör.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar verkligen att du befinner dig i en sådan olycklig situation gällande ditt ena barn.

För att direkt ge dig svar på din fråga så finns det inga lagliga hinder för dig att testamentera 75 % av arvet till ditt ena barn och 25 % till det andra.

Skulle du inte upprätta något testamente så har dina två barn rätt till lika delar av arvet efter dig, alltså 50 % var. (Ärvdabalken 2 kap. 1 §)
Vill du upprätta ett testamente är du begränsad av dina barns rätt till laglott. Bröstarvingar (barn, barnbarn o.s.v.) har alltid rätt att begära ut sin laglott, oavsett vad som står i ett eventuellt testamente. Laglotten motsvarar halva arvslotten och i ditt fall har dina barn därför rätt till minst 25 % var. (Ärvdabalken 7 kap. 1 §) Om du vill testamentera 75 % respektive 25 % till dina två barn är detta alltså i enlighet med laglottsrätten och lagen i övrigt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare