Kan jag ta min tidigare hyresgästs bil i beslag för obetald hyra?

Jag har en hyresgäst som har bott hos mig utan kontrakt. Nu ska han flytta och vi är oense om en okörbar bil som står på gården. Den har 4 bra däck med rätt nya fälgar som jag har tagit i beslag eftersom jag vill att vi ska komma till ett gemensamt avslut. Han har inte betalat hyran på 12 månader ( 4000/mån.) och jag vill att vi gör en avbetalningsplan innan han får däcken. "Då får bilen stå kvar" svarade han och sen har jag inte sett av honom. 1) Kan jag forsla bort bilen själv? 2) Kan jag sälja däcken och dra av dem på skulden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

1. Kan du forsla bort bilen själv?
Nej, det kan du inte göra under dessa omständigheter. Nu har du olovligen rubbat hyresgästens besittning av hans fordon som i sin tur troligen vållat olägenhet för honom och du har då troligtvis gjort dig skyldig till egenmäktigt förfarande enligt 8 kapitlet 8 § brottsbalken.

Hur ska du bli av med bilen?
För att bli av med annans egendom är det klokt att kontakta kronofogdemyndigheten och begära handräckning. Här finner du blanketten du ska fylla i för handräckning.

2. Kan du sälja däcken och dra av dem på skulden?
Jag skulle avråda dig ifrån att göra detta med risk för att du troligtvis gjort dig skyldig till egenmäktigt förfarande i enlighet med ovan.

Vad tycker jag att du ska göra?
Av frågan framgår inte om ni muntligen avtalat om en förfallodag för hyran. Finns det ej en avtalad förfallodag för när hyran ska betalas ska den således betalas senast den sista vardagen före varje kalendermånads början, se 12 kapitlet 20 § jordabalken. Det betyder att hyran är förfallen och därför är det möjligt för dig att driva in skulden med hjälp av kronofogdemyndigheten. Det gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande.

Om det är nödvändigt kan alltså kronofogdemyndigheten utmäta bilen för att du ska få dina pengar. Om de inte utmäter bilen och du trots allt får dina pengar kan du nu ansöka om handräckning.

Du ska dock vara medveten om att om hyresgästen bestrider betalningsföreläggandet eller handräckningen behöver du inom 4 veckor begära att ärendet överlämnas till tingsrätt, 34 § lagen om betalningsföreläggande. Om du inte gör det avskrivs ditt ärende, 37 § samma lag. För det fall att tvisten överlämnas till tingsrätten skulle jag rekommendera dig att anlita ett juridiskt ombud här på Lawline.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret! Lämna gärna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare