Kan jag ta mig ur borgensavtalet för min sambo när vi separerar?

Hej!

Jag har gått in som borgensman på min sambos lägenhet när hens förälder dog. Sambon har hela tiden bott i lägenheten men som jag förstår det så stod förälderns och sambons namn på kontraktet då sambon har skulder och anmärkning hos Kronofogden. Det var ett krav hos det kommunala bostadsbolaget för att få lägenheten.

När föräldern oväntat dog fick sambons syskon skriva på ett papper att de inte var intresserade av lägenheten. Dock behövdes en borgensman och jag fick ställa upp då vi ändå var sambo och skulle ha barn månaden efter. Nu ska jag och sambon gå isär.

Vad gäller?

Vi bor i en hyresrätt och jag och barnet ska flytta. I mars/april har det gått två år sen jag blev borgensman. Jag är osäker på om sambon har någon prick kvar hos fogden.

Kan jag säga upp avtalet eller sägs det upp automatiskt efter en viss tid?

Måste jag meddela att jag flyttar? Vad händer om jag inte gör det? Jag vill inte förstöra för min sambo.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid avtal om borgen gäller samma regler som för andra avtal. Finns det ingen särskilt angiven tid för när avtalet slutar att gälla, fortsätter det att gälla till dess att parterna säger upp avtalet. För att ett avtal om borgen ska sluta att gälla måste båda parter vara överens, och det kan därmed inte sägas upp ensidigt. Det kommunala bostadsbolaget måste alltså godkänna att du frånträder ditt borgensåtagande för att du inte längre ska vara bunden.

Om bostadsbolaget vill fortsätta att ha en borgensman som säkerhet för hyresbetalningarna (t.ex. p.g.a. prick hos kronofogden) kommer du inte kunna frånträda ditt borgensåtagande även om du flyttar därifrån.

Vad du bör göra är att prata med bostadsbolaget om situationen för att se om en borgensman fortfarande behövs. Om så är fallet kan du och din sambo försöka hitta någon annan som kan gå i borgen, t.ex. hens syskon. För övrigt är det möjligt att flera personer är borgensmän för samma åtagande.

Om bostadsbolaget accepterar att någon annan är borgensman istället för dig kan du komma ifrån avtalet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare