FrågaFAMILJERÄTTAdoption06/08/2017

Kan jag ta beslut själv om att min blivande make ska få adoptera min 18-åriga dotter?

Hej. Tänkte fråga om adoption av närstående ang ensam vårdnad? Kan jag ta beslut själv då? Om min blivande make vill adoptera min 18-åriga dotter?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om adoption finns i Föräldrabalken (FB) 4 kap.

Endast ditt, din makes och din dotters samtycke krävs för adoptionen
Eftersom din dotter är myndig, så krävs som huvudregel inte längre hennes föräldrars samtycke för adoption. Det är endast omyndiga personer som inte får adopteras utan vårdnadshavande föräldrarnas samtycke. (FB 4 kap. 5 a §) Då det i ditt fall handlar om en s.k. närståendeadoption där din make eventuellt ska adoptera din dotter, så krävs däremot ditt samtycke och naturligtvis måste din make vilja adoptera henne. Men dotterns andra förälder har ingenting att säga till om i denna situation. (FB 4 kap. 3 §) Dessutom måste din dotter själv samtycka till adoptionen och kan inte adopteras av din make mot hennes egen vilja. (FB 4 kap. 5 §)

(Hade din dotter varit omyndig och du haft ensam vårdnad, hade endast ditt och inte den andra förälderns samtycke krävts för adoption. Hade båda föräldrar varit vårdnadshavare, hade bådas samtycke krävts.)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare