FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/08/2017

Kan jag sälja ärvd fastighet utan att först ansöka om lagfart?

Jag ska sälja en fastighet där lagfarten står på min mors dödsbo. Jag har bodelningsdokument som gör mig till ägare av fastigheten. Kan jag sälja den eller måste jag först söka lagfart först?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du måste ansöka om lagfart eftersom du har blivit ägare av en fastighet, detta gäller även fast du har tänkt sälja den. Ansökan ska skickas in inom tre månader från det att du tog över äganderätten, vilket sannolikt skedde då bodelningsdokumentet upprättades. Ansöker du inte om lagfart inom dessa tre månader riskerar du att få ett s.k. vitesföreläggande, dvs du kan tvingas betala ett visst belopp för att du inte skickat in din ansökan (se 20 kap 1, 2 och 3 §§ jordabalken, här)

Här hittar du mer information om hur du ansöker om lagfart.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare