FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis16/10/2017

Kan jag ringa till polisen och be dem ta bort min prick?

Hej.

Kan exempel jag ringa till Polismyndigheten i Kiruna och be dom ta bort min prick för något jag inte har gjort?

Har ingen prick nyfiken bara

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Belastningsregistret ska innehålla uppgifter (prick) om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller ordningsbot har ålagts påföljd för brott, se 2 § belastningsregisterlagen här. Prick för brott som lett till fängelsestraff och sluten ungdomsvård stannar kvar i tio år efter frigivningen, medan brott som lett till strafföreläggande eller ordningsbot stannar kvar i fem år. Pricken stannar alltså kvar olika länge beroende på hur sträng påföljden har varit, se 17 § här för en komplett lista. Om en inte döms för brott eller får någon annan liknande påföljd så hamnar inga uppgifter om den i belastningsregistret. I vissa fall där en begått ett brott men åklagaren ändå valt att inte väcka åtal (åtalsunderlåtelse) på grund av att det inte behövs för att avskräcka personen från fortsatt brottslighet, kan det framgå av belastningsregistret i 10 år eller 3 år om personen var under 18 år. Du kan alltså inte be polisen ta bort din prick utan det finns regler för när dessa tas bort. Kontakta polisen på 114 14 för mer information om prick i register.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare