FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/03/2018

Kan jag resa med mina barn fast vi har olika efternamn?

Hej!

Jag vill byta efternamn efter separation men sedan den nya namnlagen så får jag inte lägga mitt gamla efternamn som ett mellannamn utan då måste jag har dubbelt efternamn. Mina barn har idag pappans efternamn och om jag då byter efternamn (till mitt flicknamn) kan det påverka oss om vi t.ex. vill resa utomlands?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vissa länder kräver intyg vid landets tullar och det kan absolut bli ett problem att resa in utan intyg. Många länder i världen samarbetar för att förhindra trafficking och du behöver vid en fråga kunna bevisa att barnen är dina, samt att du har tillstånd av den andre föräldern att resa med dem.

Hos polismyndigheten ska dessa intyg finnas att hämta som du tillsammans med den andre föräldern fyller i. Jag rekommenderar även att du tar med ett födelsebevis för barnen så att du kan bevisa att du är förälder till barnen.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare