FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/10/2017

Kan jag nekas en anställning pga att chefen på arbetsplatsen inte tycker att jag ser ut som man ska?

Hej..jag sökte en praktikplats på nån bank som äntligen ska leda till fast anställning. I början var arbetsgivare väldigt intresserad av mitt CV och ville se mig pga att jag uppfylld nästan alla jobbkrav som min yrkes coach berättat för mig. Jag är övervikt men trodde inte att det skulle påverka eftersöktjobbs urval process. Jag träffades chefen och den kvinnan som jag ska ta över hennes jobb eftersom hon blev befordrad. Hon själv va väldigt smal och såg som en modell ut med väldigt höga klackar och täta kläder. När chefen såg jag på hans ansikte att han inte tyckte om hur jag såg ut. Intervjun gick utan att de frågade mig ingenting och istället för att skriva under praktikplanen som planerade i slutet av intervjun sa chefen att dom behöver fundera på det. Det var en överraskning till mig och min yrkescoach eftersom dem var ivriga att träffa mig och när jag var där hade jag ingen riktig intervju. Efter nästan 2 veckor ringde kvinnan till mig och sa att dem valde någon med administrativa erfarenhet som jag själv hade. De ville inte dock att skicka nån formellt svar till mig om det. Jag tror att jag hade allting som jobbet krävde men urvalet gjord e av chefen hade andra anledningen. Jobbet var internt med projekt management och kräver ingen fysisk specifikation men det verkade som chefen ville ha kvinnor som är smala och klä på sig som modellerna. Jag vet att det inte är tillåtet att gör jobbs urval baserad på nåt annat än jobbet kräver annars är det diskriminering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till oss på Lawline.

Kan jag nekas en anställning pga att chefen på arbetsplatsen inte tycker att jag ser ut som man ska?

I Sverige är utgångspunkten att arbetsgivaren har fri anställningsrätt. Detta innebär att en arbetsgivare är fri att anställa vem hen vill under förutsättning att det inte finns en diskriminerande bakgrund bakom beslutet.

För att du som arbetssökande ska kunna hävda att diskriminering har skett krävs det att arbetsgivarens beslut att neka din ansökan baseras på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, ålder, funktionsnedsättning eller sexuell läggning (1 kap 5 § diskrimineringslagen). Det är dessa grunder som skyddas av lagen och ett beslut att neka anställning får inte baseras på någon av dessa grunder.

Så i ditt fall tror jag tyvärr inte att du kommer kunna klandra arbetsgivarens beslut att inte anställa dig då jag har svårt att se att man skulle kunna applicera någon av diskrimineringsgrunderna på den situation som du beskriver.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Simon RydbergRådgivare