FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/08/2016

Kan jag motsätta mig försäljning av samägd bostadsrätt?

Hej!

Vad händer om jag motsätter mej en försäljning av en bostadrätt jag har del i (10 procent) eller möjligen vill skjuta upp en framtida försäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Eftersom du äger bostadsrätten tillsammans med andra blir samäganderättslagen tillämplig. Enligt 6 § får var och en av ägarna se till att bostadsrätten blir såld för gemensam räkning. Om du skulle motsätta dig en försäljning, och det är viktigt för den som vill sälja att bostadsrätten blir såld kommer denne antagligen gå till domstol för att detta ska bli av i enlighet med 6 §.

Slutsats: även om du väljer att motsätta dig en försäljning har övriga ägare full rätt att få egendomen såld via ett domstolsförfarande. Detta kommer givetvis leda till extra kostnader för den tid domstolen tar i anspråk.

Mikael JonassonRådgivare